De opmerkelijke Jaguar XK150 S Bertone uit 1957

Written by: Francis

De JaguarXK150 werd voor het eerst gelanceerd in 1957 en was het derde model in de iconische XK-lijn, als opvolger van de XK120 En XK140. Hij had een geheel nieuwe styling die er nog steeds uitzag als een XK, terwijl hij een veel moderner ontwerp uit de late jaren vijftig had. De auto, die tot en met 1961 werd geproduceerd, was een echte wereldklopper, omdat hij zowel betaalbaar als competitief was op de weg en op het circuit. Oorspronkelijk was hij verkrijgbaar als fixed-head coupé, drophead-coupé en roadster, maar in enkele zeldzame gevallen kreeg hij een op maat gemaakte carrosserie van beroemde designhuizen. Er werd aangenomen dat slechts acht XK150-chassis deze behandeling hadden ondergaan, wat slechts één factor is die dit veroorzaakt Bertone heel speciaal.

Deze Jaguar, S 834365, gefotografeerd bij Concours van elegantie 2020 is slechts een van de drie XK150’s die als kaal chassis naar Bertone in Turijn zijn gestuurd om daar te worden gebouwd als prototype van een coupé met vaste kop. Ze hadden allemaal een iets andere styling door Franco Scaglione, die verantwoordelijk was voor misschien wel enkele van de meest opvallende auto’s van de 20e eeuw, uit de Alfa Romeo BAT-auto’s naar de Lamborghini 350GTV-prototype en de Alfa Romeo Tipo 33 Stradale.

Het enige exemplaar met het stuur rechts werd besteld door – en het uiteindelijke ontwerp stond onder toezicht van – de legendarische John Coombs, die later vertelde dat de fabriek hem, toen hij hem in Engeland ontving, een paar weken bewaarde om hem te beoordelen. De Bertones werden naar verluidt gebouwd als prototypes voor een mogelijke vervanger van de XK150 – een paar jaar voordat de E-type die ruimte zou opvullen. Interessant genoeg hadden de auto’s allemaal een subtiel ‘XKE’-embleem op de achterflank.

Deze XK150 Bertone is auto nr. 2 en het chassis is gemaakt op 15 augustus 1957 en de maand daarop naar Italië verzonden. Het is het enige exemplaar waarvan bekend is dat het nog bestaat, terwijl de andere twee auto’s blijkbaar al tientallen jaren ongezien zijn. Hij werd in 1958 nieuw gekocht door Tommaso Ingenoli, een vriend en klant van Enzo Ferrari. Een trotse, met herkomst gevulde geschiedenis sindsdien omvat een periode die verblijft in de Blackhawk Collection in Californië. Gedurende die tijd werd het gerestaureerd en in 1992 tentoongesteld op Pebble Beach.

De huidige eigenaar heeft inmiddels opdracht gegeven tot een grondige renovatie. De auto is nu afgewerkt in prachtig Jet Black over Saddle Tan en is een juweel om te zien, prachtig gerestaureerd in de schitterende staat die zo’n zeldzaam beest verdient. Ondanks zijn betrouwbare Engelse onderbouwing straalt de auto Italiaans sportief design uit en weerspiegelt dit met zijn subtiele staartvinnen en elegante lijnen, waardoor hij meer het gevoel van midden jaren zestig dan eind jaren vijftig oproept. In combinatie met de iconische 3.8 S-motor beschikt deze auto ook over de nodige prestaties, en zou hij met gemak kunnen wedijveren met alle andere auto’s Aston Martin, Ferrari of Maserati uit de periode met een geheel eigen ontwerp.

1954 Jaguar NK120 Rechtsachter

MOTOR

3,8-liter zescilinder-in-lijn, DOHC, 220 pk, dubbele carburateurs

CONFIGURATIE

Voorin geplaatste motor, vierversnellingsbak, achterwielaandrijving, apart ladderchassis, torsiestaaf en draagarmen voorwielophanging, bladverende as achter, schijfremmen rondom

Share This Article
Leave a comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *